Sök
  • Marie Graf

Vad alla bör starta dagen med!

Uppdaterat: 20 nov. 2021



Hej och välkommen till starten av mitt första blogginlägg.

På tal om start, hur startar du din dag?

Under huden finns vår invändiga kostym som även kallas bindväven/fascian. Den binder samman samt separerar kroppens alla celler, ben, muskler, ligament, organ, nerver och blodkärl så att kroppen fungerar som en enhet. Denna struktur hjälper till att hålla ihop kroppens vävnader och är både elastisk och töjbar, innehåller även muskelceller vilket gör att den också kan kontraheras (spänna sig som en muskel). Den paketerar och isolerar muskler, vilket gör att de kan glida friktionsfritt gentemot varandra. I ett hälsosamt tillstånd är fascian avslappnad och mjuk, den har en förmåga att sträckas och röra sig utan begränsning. När man som jag arbetar med kroppsbehandlingar ur ett holistiskt perspektiv är detta en viktig pusselbit.

Trauma, monotona rörelser, inflammation eller dålig arbetsställning kan leda till att fascian stelnar och förkortas, vilket kan leda till förtätningar som ger begränsningar och kan vara orsak till spänningar i andra delar av kroppen. Har du ramlat, gjort kirurgiska ingrepp eller har stadigvarande dålig hållning så kan det ha en ansamlande effekt över tid och ge problem många år senare.


Fascian överför kraft genom att fungera som ett gummiband och är beroende av att vi håller igång rörligheten, att den får dra ihop sig och förlänga sig åt alla håll.

Varje natt när du sovit har bindväven stagnerat en aning. Fortsätter du sen dagen med mycket stillasittande och statiska ensidiga rörelser kommer fasciorna att dra ihop sig ytterligare.

Vi människor har skapat en miljö runt oss där vi av olika anledningar rationaliserat bort en del naturliga rörelsemönster för oss. Har du iakttagit en hund eller katt när dom vaknar, vad gör dom då? Jo dom sträcker på sig !! Detta behöver vi föra in i vår vardag igen, för att mota Olle i grind och inte bli stela som ett kylskåp eller få negativa effekter av en oelastisk bindväv .


Instruktioner på kattgympa;

  • När du vaknar, sträck på dig liggandes i sängen

  • Sätt dig på sängkanten, knäpp händerna med handflatorna utåt, sträck armarna och för dem ovan huvudet

  • Res dig upp, knäpp händerna bakom huvudet och vrid överkroppen från sida till sida

  • Låt armarna hänga vid din sida, häng fram huvudet och rulla ner överkroppen så långt det går och rulla upp igen

  • Knäpp händerna bakom ryggen och skjut fram bröstkorgen

Så! Nu har du gett dig själv en bra start på morgonen. Fortsätter din dag med varierad rörelse -GRATTIS, då får din kropp vad den behöver för att spinna som en katt! ...men har du en mer stillasittande vardag bör du utföra övningarna här ovan några gånger till per dag.


Vill du se bilder över rörelserna för att bättre följa dem, så kan du ladda ner min guide här.


Om du gör som du alltid har gjort kommer det bli som det alltid har varit


Ha de gott

 

Jag hjälper människor som du, till ett bättre välmående med mindre värk och mera ork genom olika kroppsbehandlingar. Följ mig gärna på Facebook här eller prenumerera på min blogg!



36 visningar0 kommentarer