Sök
  • Marie Graf

Vingliga vrister? Fokus på stabilitet!


Har du möjligtvis en instabilitetsproblematik med dina fotleder? Har du lätt för att vricka eller stuka foten? Har du annan skada eller opererat fotleden? Eller är du som jag och vill fokusera på förebyggande träning för att undvika skador i framtiden?


Jag ska här tipsa om några enkla sätt att stärka upp fotleden utan att för den sakens skull behöva sätta av särskild tid för rehabträning på balansplatta t ex.

Jag förutsätter att du borstar dina tänder morgon och kväll? En rutin vi gör för att vårda vår munhälsa och undvika komplikationer. De jag vill nu är att du lägger till en ny rutin i samband med tandborstningen. När du borstar nedervåningen i munnen ska du även lyfta ena foten, så att du balanserar på den andra. Detta borde ta ca 1 min, sen byter du fot när du borstar övervåningen av tandraden och står så i 1 min till. Denna enkla balansövning kommer aktivera flera stabiliserande muskler runt fotleden. Gör denna övning i en vecka eller två. När det börjar kännas för lätt ska du plocka bort ett sinne, nämligen synen. Borsta tänderna som vanligt, stå på ett ben och BLUNDA. Detta gör övningen mer utmanande eftersom kroppen då inte kan lokalisera omgivningen och har mindre referenser att förhålla sig till. Du kommer märka att det blir påtagligt vingligare, vilket resulterar i att musklerna runt fotleden anstränger sig mer och stärks ytterligare. Nästa växel att ta till är att stå på tå (du får titta då) när det blivit för enkelt med föregående nivå. I den sista upptrappningen ska du stå på tå och blunda samtidigt! Det ligger nog några veckor eller månader fram i tiden, dit har jag inte kommit själv än.


Börja lägga in den här rutinen redan nu, just för att stärka upp foten allmänt och förhindra allvarliga stukningar. Musklerna runt fotleden kommer med den här insatsen vara stärkt och på "tå" om olyckan skulle vara framme. Detta resulterar i mildare skador eller att du t o m hinner parera dig ur hela olycksförloppet.


Så, det här tar ju ingen extra tid, du ska ju ändå borsta tänderna (hoppas jag).

Vill du hjälpa foten lite ytterligare rekommenderar jag att du, i den mån det går, försöker låta foten vara så fri som möjligt, alltså vara utan skor. Då kan foten använda alla sina "sinnen" vilket också ökar stabiliteten. Tänk dig att du står uppochner på dina händer, fingrarna måste då spreta ut för att det ska bli en bra balans. Självklart gäller detta också våra fötter. Men allt som oftast knölar vi ner tassarna i ett par skor, som tyvärr inte ger foten plats enligt dess anatomi. Detta ändrar därmed fotens spelregler vilket ger inskränkningar i rörlighet och stabilitet, som kan resultera alla möjliga fotproblem som hallux valgus och plantar fasciit mm .


Jag har fördelen i mitt jobb att kunna jobba utan skor, få förunnat, jag vet. Men försök tänk barfota så mycket som möjligt. Är jag på gymmet tränar jag utan skor. Ska jag ta en löptur eller promenad så knyter jag aldrig skon hårt, eller knappt alls faktiskt, bara så de inte trillar av. Detta känner jag att har gett mina fotleder ökad stabilitet och styrka. Men jag är också såklart mycket ödmjuk inför alla olika kroppars förutsättningar och förstår att detta inte är applicerbart för alla...över en natt.

Vill du få mer kunskap, tips och råd om fotens hälsa så rekommenderar jag sportkullan.se .

De är utbildade speciellt i fotens anatomi och är grymma på det.


Vi är ju skapta från början utan behov av skor på fötterna. Back to basic är mitt motto i mångt och mycket.


Ha de gott //Marie


22 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla