top of page
Sök
  • Marie Graf

Winter is coming, time to relax..



Hos mig har det nu blivit vitt på backen vilket varit efterlängtat, att få lämna ett grått november bakom sig. Inom 5-elementsläran innebär det att vi nu befinner oss i Vinter och därmed Vattenelementet. Hit hör njurens och urinblåsans meridian, muskler kopplade till dessa är höftböjaren för njuren som kan ge känningar i ländrygg eller ljumske, samt en muskel utefter skenbenet för urinblåsan som kan ge känningar runt benhinnorna t ex. Detta är en tid för att lagra in det vi skördat under hösten och prioritet ligger på återhämtning. Vi behöver ta vara på vinterns energi där vi inte presterar så mycket ut till yttervärlden. Människan i denna fas kanske sover dåligt och har svårt att befinna sig i återhämtning. Kan bero på att hen befinner sig i Eldelementet fortfarande med många bollar i luften och är driven i många processer. Det resulterar i mer Yang-kraft vilket betyder för mycket aktivitet kontra vila. Det i sin tur kan ge utmattade binjurar och reservkraften börjar då ta slut. Människan har här ett behov av att bättre gå in i återhämtning. Är man i detta läge är det sunt att dra i handbromsen och reflektera vad man lägger sin energi på kontra vad det ger tillbaka. Här kan det då också vara fint att stötta kroppen med naturliga läkeörter som t ex Ashwaganda. Den har egenskaper som lugnande, rogivande, antiinflammatorisk samt sänker blodtrycket. Används medicinskt vid mental och fysisk trötthet, ångest, oro, sömnsvårighet, återhämtning från sjukdom, inflammatoriska led – och muskelsjukdomar mm. De flesta läkeörter ska bara användas en kortare period, för att för tillfället ge kroppen en extra skjuss i sin process av läkning. Att låna in kraft från tillskott ökar på energin tillfälligt, men blir ej bra över tid om inte stressnivån tillåts sjunka. Ett sätt att få vägledning i hur jag ska få ner min stressnivå är att fråga sig själv…

Vad har jag för behov, vad längtar mitt hjärta efter?

Som jag skrev här tidigare kan binjurarna bli utmattade om din kropp utsätts för stress för länge. Här förbrukas mer magnesium vid tillverkning av kortisol än vad som är hälsosamt i långa loppet. Detta skapar flera obalanser när vitaminer och mineraler töms på sina depåer. T ex behövs både magnesium och bor för att kalcium ska kunna komma in i skelettet, Därför blir det lite som att skjuta i luften om man bara tillför kalcium vid benskörhet och inte tittar på hela kedjan. Oftast behövs en eller flera vitaminer och mineraler i kombination för att olika processer ska rulla på smärtfritt i kroppen. Inte bara magnesium förbrukas vid tillverkning av kortisol utan även vitamin B5 och B6, brist på dessa tre tillsammans ger stela muskler och på lång sikt stela kärl pga att kalcium läcker ut blodet…med högt blodtryck som följd. Att i detta läge då börja knapra mediciner som bara tar bort symtomen men inte behandlar orsaken är för mig inte en hållbar lösning. Du måste dra ner på STRESSEN!

Det här med näringsupptag kan delas in i 4 olika nivåer med given följd. * Intag- vilken mat vi äter. Vad som är dåligt för många kan vara bra för någon annan. Likaså kan näring som är uppbyggande för de flesta vara en katastrof för nästa. * Upptag- förmågan att processa. Har du en lugn miljö runt dig när du intar din näring kommer kroppen prioritera nedbrytningen för vidare process i mage och tarm. Vidare kan det vara värt att tillföra näringstillskott/örtmedicin i perioder för förbättrad funktion för de organ som sköter upptag av näring. Större behov finns vid medicinering, sjukdomar, hårt tränande, utmattning, drogavvänjning, inför och efter operationer mm. * Omhändertag- näringen används på rätt sätt. För att kroppen ska kunna ta hand om allt vi äter och dricker behöver den enzymer och andra stödjande ämnen, näring behövs för att kunna ta upp näring. Ett sätt är att avlasta våra avgiftningssystem så att så mycket ”energi” som möjligt går till matsmältningen och inte till omhändertag av mediciner, alkohol, droger, ”hitte- på-mat” (mat som ej är i sin ursprungliga form), tillsatser mm. * Uttag- hur lever vi våra liv? Vilka näringsämnen drar vi mer av? Balans i livet i stort och smått gör att vi mår bra. Vi behöver reflektera över hur vi fördelar aktivitet och vila. Att vi äter varierat och näringstätt. Att vi är stolta över vår kropp som ger oss livet, att vi lär oss älska oss själva.

Som blivande Kinesiolog är det nu spännande att kunna börja med näringsstöttning i mina behandlingar eftersom vi nu är klara med det blocket. Jag har redan några kunder som börjat använda näring som jag testat fram behov av, eller så har jag rekommenderat näring utifrån specifika problem. Ska bli intressant att följa deras resultat framöver. Denna helg är jag åter i Stockholm i utbildningen och nu ska vi dyka ner i Energimodulen. Har precis skrivit ut kursmaterialet och det ska bli sååå spännande att få börja jobba med detta också framöver. Tycker att jag går på världens bästa utbildning, alla borde få lära sig det vi lär oss, att se människan ur ett helhetsperspektiv och vilka fantastiska resurser kroppen har till självläkning, bara den har rätt förutsättningar. Amen.


Vad har jag för behov, vad längtar mitt hjärta efter?


Ha de gott //Marie

19 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page